Blev jag lycklig av att grubbla mindre? – Dag 81

Sedan dag 19 så har jag haft 5 minuters grubbeltid avsatt varje dag. Det har varit skönt och otroligt välbehövligt vissa dagar och andra dagar har jag inte ens behövt använda tiden för att det inte funnits något att grubbla över.

Insikter jag fått tack vare övningen:
Jag  har blivit mer medveten om mina egna orosmoment i livet. Jag har stenkoll på att jag dagligen oroar mig för vad andra ska tycka om vissa saker jag gör, hur jag ska hinna med allt jag vill och hur jag uppfattar andras ”signaler” (eg. kroppspråk, ordval + min intuitiva känsla). Ganska normala tankar och ingenting som jag behöver lägga mer tid på än 5 minuter om dagen.

Vidare så har jag upptäckt att mitt grubblande ofta berör gamla saker som jag trodde (!) att jag släppt. Det finns exempelvis en särskild händelse som kommit tillbaka flera gånger: Jag sa en sak till en vän som hen blev ledsen av (utan att jag menat illa). Jag fick inte veta det förrän efter ett tag och via en annan vän, vilket fick mig att känna mig urusel och skamfylld. Trots att jag direkt bad om ursäkt och att jag är helt säker på att vännen i fråga gått vidare, så har detta legat och gnagt i mig i flera år. Och jag har inte ens vetat det förrän nu! Jag har alltså lärt känna mig själv och mina tankar på ett helt annat sätt och det gör att jag nu enklare kan ta itu med detta.

Slutligen så har jag upptäckt att jag släpper onödiga saker snabbare än tidigare (innan övningen påbörjades). Jag definierar onödiga saker som:

1) Saker som jag inte kan kontrollera (börjar ofta med ”tänk om jag/de/han/vi/den…”)
2) Saker som jag glömt bort när jag väl ska grubbla

Övningen har med andra ord både gett resultat i form att mer tankestyrning och större självkännedom.

Det bästa med grubbeltestande upptäckte jag under dag 41: Nämligen min ”Akut-grubbling” som jag uppfann (typ) under en särskilt ångestfylld dag. Den plockar jag fram när jag drabbas av ångest, panikkänslor eller andra lite mer svårhanterliga känslor som inte ger sig av att jag ber dem återkomma på grubbeltiden. Den har hjälpt mig igenom flera riktigt jobbiga stunder och det känns skönt att ta känslorna på allvar och inte bara ignorera dem.

Jag har fortfarande orosmoment i livet och jag är fortfarande ledsen, arg, sorgsen, besviken, äcklad, upprörd och förbannad i vissa stunder. Men jag hanterar alla dessa negativa känslor. De hanterar inte mig. Och det mina vänner, det är en superkraft som heter duga!

Blev jag lycklig av att grubbla mindre?
Ja, för jag har mer kontroll över mina negativa känslor och ägnar bara tid och energi åt dem som verkligen behöver den tiden.

funkar

 

 

Delad glädje är dubbel glädje!Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *