Blev jag lycklig av att träna – Dag 93

Dag 38 startade mitt testande av träning som lyckostrategi.

En sak som jag kom underfund med ganska snabbt var att om det är kul så gör jag det igen. Därför så har jag enbart gjort saker jag tycker är roligt för att hitta en äkta och genuin glädje inför tanken på träning, vilket inte funnits där innan. Jag slutade därför att räkna träningen i tid, som jag inledningsvis gjorde och har istället börjat mäta på en skala 1-10 hur roligt det är och hur jag känt mig efteråt. Det har gett riktigt bra resultat i form av en entusiasm inför träningen!

Mitt mantra har blivit att göra det när andan faller på. Sen om det handlar om att jag kör lite modern dans i vardagsrummet för att det kommer en härlig låt på tv eller om jag skuttar lite extra när jag går är mindre viktigt. Ungefär såhär kan det se ut när jag dansar loss:

Jag har också kört yoga och tränat min balans (jag har blivit grym på en pose som heter trädet!) och jag har cyklat, promenerat, simmat och joggat. Likväl så har spontan-sit-ups och andra gymövningar blivit en del av vardagen. Detta har kommit sig av att jag tillåter mig själv att bara göra kanske 3 stycken sit-ups istället för att tänka att det ändå inte gör någon skillnad – för det gör skillnad! Detta har gjort att träningen inte längre är ett sånt stort projekt. Jag behöver inte ha en timme avsatt tid för att hinna. Då är det mycket enklare att sätta igång. Många gånger blir det dessutom många fler än 3 stycken och dessutom i ett härligt flow!

Blev jag lyckligare av att träna?
Ja, märker direkt hur kroppen svarar på rörelser genom att boosta på med en massa lyckokänslor.

funkar

Delad glädje är dubbel glädje!Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *